Det å flytte hjemmefra første gangen er ikke lett. Jeg skal flytte hjemmefra for første gang i september, og ja, jeg gruer meg. Saken er at jeg ikke skal flytte kun en eller to timer fra familien min, men jeg skal flytte til et annet land. Det er mye som må bestemmes, hvordan skal man bo, hva man skal ha med seg, hva trenger man, hva kan man kjøpe der? Andre ting man må tenke på når man ikke har mamma og pappa til stedet hver dag er selvfølgelig det økonomiske, hvordan ta over alle regninger, holde kontroll på økonomien. Nå kommer jo flere utgifter som mat, telefon, kanskje internett og mye mer. Det er mye å tenke på.

Jeg  har alltid hatt lyst å flytte til London, men jeg angrer ikke på at jeg skal det. Men det er vanskelig. Jeg blir å reise fra flotte venner, en super familie, to søte gudbarn (og ett tante-gudbarn) som jeg blir å savne forferdelig mye. Så, hva får man igjen for det. Jo, det skal jeg si deg.

Du får en følelse av å klare deg selv, du blir selvstendig, noe som er super viktig videre i livet. Det å klare seg selv uten noe hjem gir også en veldig bra selvfølelse. Du får ny omgangskrets, nye venner (men ingen som vil ta plassen til de gamle), man får bare en utvidet vennegjeng, kanskje man finner Mr. Perfect også? Det er viktig med litt miljøskifte en gang i blant også, det er bra å møte nye folk, lære om nye kulturer, åpne sinnet litt.

Når jeg tenker på alt dette, så gleder jeg meg veldig til å flytte, selv om jeg tror det blir til å bli super super trist, og vanskelig de første ukene. Spørsmål som blir jeg å passe inn? Tenk om jeg ikke får noen venner, tenk om jeg ikke klarer å prate engelsk og alt det der dukker opp.. Det er usikkerheten, den er i oss alle, men den er man nødt til å overvinne om man skal komme videre i livet. Man må tenke: Dette klarer jeg, dette går fint! Så lenge man har troen på seg selv, så går det som regel bra!

Alle dere som skal flytte hjemmefra, det er tungt, det er vanskelig, men in the end, it’s worth it! I believe so! Jeg har bodd hjemme i det samme huset i 19 år nå, og det er på tide å prøve noe nytt synes jeg. Jeg gleder meg.

Er det noen som skal flytte hjemmefra som kjenner seg igjen?

Eller er det noen som har flyttet hjemmefra som har noen gode tips? 🙂

